Finlands ekonomi strandade i början på 90-talet med devalvering som följd och efteråt blev finska marken en flytande valuta. Det ledde i sin tur att exportföretagen fick bättre förutsättningar för produktion.
Detta gynnade bla varvsindustrin,som fick två stora projekt. Kvaerner Masa Yards,vars arbete var tillverkning av LNG-fartyg,som hade gastankar i aluminium,vars diameter var 40m(!),och Finnyards,som skulle bygga stora aluminium-katamaraner till Stena Line. Det blev en kedjereaktion med flera jobb för underleverantörer samt rent av hetsiga tider med att utveckla smarta arbetsmetoder. Dagens företag i aluminium-branchen drar ännu idag nytta av de erfarenheter och arbetsmetoder, som också vi var med och utvecklade för 25 år sedan.
Tendek färdigställde hand-fasmaskiner för plåtar mellan 6-60mm tjocklek. Maskiner byggdes även för J-fogs fasning och både för plåtens under- och översida. Även färdiga fogar skulle bearbetas. Svetsfogen och basskivan skulle bli lika i tjocklek.
För detta ändamål byggde Tendek en stationär fräsmaskin med 2x4 kW-motorer,som planfräste en svetsfog med 55 mm bredd och 6-7 mm höjd till mitten av radien. Konstruktionen möjliggjorde fräsning av in- och utsidan på delsegment som färdiga blev en gastank. Varje fartyg hade fyra av dessa stora gastankar ombord. Liksom fasning var även fogens bearbetning betydelsefull i processen. Aluminiumets renhet är av största betydelse för att kunna få perfekta fogar vid svetsning.
Varierande storlekar av fräsklingor monterades på olika vinkelslipmaskiner. Dessa mardrömsprodukter ur arbetskyddssynpunkt togs i bruk, eftersom de var både, vad gäller snabbhet och renhet, helt överlägsna gentemot slipverktyg. Men det går inte att bortse från de olyckstillbud som uppkom då, och även nu på senare tid.
På marknaden finns inga maskintillverkare som bygger vinkelslipmaskiner för detta ändamål. De flesta ger ingen garanti för maskinens hållbarhet och absolut ingen ersättning vid äventuella olyckor. Ansvaret för användandet av maskinerna är helt arbetsgivarens och arbetarens.
Här är några rekommendationer som vi hoppas att ni tar i beaktning:
Kokkola 25-08-2014