Kun 1990 luvun alussa Suomi kohtasi perätysten devalvaation ja markan kellutuksen johti se vientiyrityksille kilpailukyvyn nopeaa parantumista. Osittain tästä syystä vientiteollisuus kuten laivatelakat saivat kotiin huomattavia tilauksia. Kvaerner Masa Yards sai tilauksen kaasutankkereista ja Finnyards taas tuli valmistaa huikean kokoiset katamaraani alukset. Nämä projektit käynnisti yhdessä useiden alihankkijoiden kanssa sekä työtä että tarvetta kehittää menetelmiä tuotteiden valmistukseen. Tämän päivän yritykset jotka työskentelevät alumiinin kanssa hyödyntää edelleen tuotteita ja menetelmiä jotka polkaistiin käyntiin pian 25 vuotta sitten juuri näistä laivatilauksista. Tendek valmisti em. viistekoneita levyjen viistämiseen mutta myös muita jyrsinkoneita.
Koneita valmistettiin sekä levyn ylä ja alapuoliseen käyttöön myös J railon viistämiseksi. Valmiit saumat tuli kaasutankkereihin tasoittaa levyn pinnan tasolle. Tähän tarkoitukseen Tendek valmisti 4 kW kiinteän jyrsinkoneen joka jyrsi hitsauskuvun mitoiltaan noin 55 mm leveän ja 6-7 mm keskeltä korkean. Säädöillä päästiin jyrsimään halkaisijaltaan 40 m olevan alumiini säiliön suuria osia niin sisä kuin ulkopuolelta.
Viistämisen ohella saumojen käsittely ja juuriaukaisu oli merkittävä työvaihe. Alumiinin puhtaus on ensisijainen jos hitsauksesta haetaan täydellisiä saumoja.
Kehitettiin eri kokoisia jyrsinteriä joka kiinnitettiin kulmahiomakoneisiin. Nämä työsuojeluvaltuutettujen painajaistuotteet otettiin lähes väkisin käyttöön koska olivat sekä nopeudeltaan täysin ylivoimaisia hiomiseen nähden. Valitettavasti vuosien varrella ei myöskään onnettomuuksilta ole vältetty. Tässä kohtaa tulee huomioida että yksikään konevalmistaja ei rakenna kulmahiomakoneitaan tähän tarkoitukseen. Näin ollen takuut koneissa ovat harvemmin voimassa. Vastuu loukkaantumisen sattuessa ovat yrityksen ja työntekijän.
Meidän suositukset ovat seuraavat:
Kokkola 25-08-2014